Opstart skemad - 4 mdr.

10. juni 2014

Alder:
4 mdr.

Opstart skemad - 4 mdr.

Hej Helen

Vores søn er nu 4 måneder, og interesseret i det mad vi spiser.

Flaskegivningen har længe være rigtig hårdt både for ham og os, da det altid ender i gråd og skrig - han spiser meget svingende mængder og har ingen rytme for hvor meget han spiser pr dag, det kan svinge mellem 650-1100 ml pr dag, mængden pr gange kan svinge fra 80-200 og intervallerne mellem dem er ligeså svingende som ovenfor.

Vi tror stadig han er påvirket af den første tid af hans liv, hvor det var fyldt med utrolig meget "tvangsfodring" både med flaske og i sonde pga. Sygdom, derfor har vi også den fornemmelse at han tit kun spiser så han ikke føler sult mere, men han spiser sig sjældent mæt. Og ligeledes er vi også i tvivl om, om han egentlig har et styr på hvornår han egentlig ER sulten og ikke bare "lidt småsulten"

Vi vil utrolig gerne til at starte stille og roligt op på andet mad, og håber dette kunne blive en super positiv og dejlig oplevelse for ham.

Hvordan starter vi op med mad, og med hvad?

Hvor stille og roligt skal vi gå frem af?

Kan vi i forbindelse med indførelse af andet mad og forsøge at indføre lidt mere rytme omkring mad og madtidspunkter??

Han ...

Annonce

... spiser normalt kun en gang i løbet af natten, et sted mellem kl 1.30- 3.30 og tit er det kun et lille måltid og vi vil helst ikke vække ham hverken sen aften eller tidlig morgen for at "tvinge" lidt mere mad i ham, vi synes vi har tvunget ham nok til at spise i hans korte liv, og det vil vi gerne helt væk fra, og han tager fint på, selvom han ikke spiser ligeså mange gange om natten, som er normalt? De gange vi har forsøgt at give ham mad tidlig morgen, kan vi næsten aldrig få ham til at sove videre igen, så dette er vi heller ikke glad for at skulle.

Hvordan kunne en "madplan" se ud i starten hvor vi forsøger os stille frem og hvordan når vi er kommet lidt længere hen?

Han står op et sted mellem 6-7.30 og tager formiddagslur omkring kl 8 (lidt senere hvis han først er stået op kl 7.30) middagslur starter omkring kl 12 plus/minus og eftermiddagsluren er meget svingende hvornår den ligger og vi forsøger at få ham puttet et sted omkring kl 21, men starter tit omkring kl 20.30, da det tit tager 30-40 inden han sover med at gå frem og tilbage til soveværelse.

Og hvordan undgår vi, at han bliver madforskrækket - er SÅ bange for dette.

Venlig hilsen
Ravneforældren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far