Brev:
Opstart skemad - 4 mdr.
10. juni 2014
Alder:
4 mdr.
Opstart skemad - 4 mdr.
Hej Helen
Vores søn er nu 4 måneder, og interesseret i det mad vi spiser.
Flaskegivningen har længe være rigtig hårdt både for ham og os, da det altid ender i gråd og skrig - han spiser meget svingende mængder og har ingen rytme for hvor meget han spiser pr dag, det kan svinge mellem 650-1100 ml pr dag, mængden pr gange kan svinge fra 80-200 og intervallerne mellem dem er ligeså svingende som ovenfor.
Vi tror stadig han er påvirket af den første tid af hans liv, hvor det var fyldt med utrolig meget "tvangsfodring" både med flaske og i sonde pga. Sygdom, derfor har vi også den fornemmelse at han tit kun spiser så han ikke føler sult mere, men han spiser sig sjældent mæt. Og ligeledes er vi også i tvivl om, om han egentlig har et styr på hvornår han egentlig ER sulten og ikke bare "lidt småsulten"
Vi vil utrolig gerne til at starte stille og roligt op på andet mad, og håber dette kunne blive en super positiv og dejlig oplevelse for ham.
Hvordan starter vi op med mad, og med hvad?
Hvor stille og roligt skal vi gå frem af?
Kan vi i forbindelse med indførelse af andet mad og forsøge at indføre lidt mere rytme omkring mad og madtidspunkter??
Han spiser normalt kun en gang i løbet af natten, et sted mellem kl 1.30- 3.30 og tit er det kun et lille måltid og vi vil helst ikke vække ham hverken sen aften eller tidlig morgen for at "tvinge" lidt mere mad i ham, vi synes vi har tvunget ham nok til at spise i hans korte liv, og det vil vi gerne helt væk fra, og han tager fint på, selvom han ikke spiser ligeså mange gange om natten, som er normalt? De gange vi har forsøgt at give ham mad tidlig morgen, kan vi næsten aldrig få ham til at sove videre igen, så dette er vi heller ikke glad for at skulle.
Hvordan kunne en "madplan" se ud i starten hvor vi forsøger os stille frem og hvordan når vi er kommet lidt længere hen?
Han står op et sted mellem 6-7.30 og tager formiddagslur omkring kl 8 (lidt senere hvis han først er stået op kl 7.30) middagslur starter omkring kl 12 plus/minus og eftermiddagsluren er meget svingende hvornår den ligger og vi forsøger at få ham puttet et sted omkring kl 21, men starter tit omkring kl 20.30, da det tit tager 30-40 inden han sover med at gå frem og tilbage til soveværelse.
Og hvordan undgår vi, at han bliver madforskrækket - er SÅ bange for dette.
Venlig hilsen
Ravneforældren